Traian Bilţiu Dăncuş (1899- 1975)

 

Traian Bilţiu-Dăncuş s-a născut la 29 noiembrie 1899 în localitatea Ieud, Maramureş. Începând cu anul 1920 urmează cursurile Şcolii de Arte Frumoase din Bucureşti, după absolvire ocupând un post de profesor la Şcoala Normală din Sighetu Marmatiei. Un an mai târziu pleacă la Paris, pentru a-şi desavârşi studiile. Se întoarce la Sighet în 1927, fiind încadrat la Liceul „Dragos Voda”. După Dictatul de la Viena se refugiază la Bucureşti unde a predat la mai multe şcoli pâna la pensionare.

Ca pictor a ramas ancorat în ruralitatea maramureşană pe care a zugrăvit-o în multiple ipostaze, cu har şi o evidentă nostalgie. Este suficient să enumerăm o parte dintre picturile sale pentru a constata că sufletul său artistic a rămas credincios acestui colţ de ţară: „Pereche maramure-şeană”; „Mulsul măsurii la Săpânţa”; „Biserica din Şes-Ieud”; „Pastorală maramureşeană”; „Moş Vlad din Cuhea”; „Am fost şi-om si”- ultima pictată după plecarea forţată la Bucureşti, fiind de altfel una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale datorită mesajului puternic transmis prin titlu.

Deşi format la şcoli de prestigiu în domeniu şi într-un mediu propice dezvoltării mijloacelor de expresie specifice modernismului, Traian Bilţiu-Dăncuş este perceput mai ales ca un exponent al tradiţionalismului, acest fapt fiind generat de temele abordate, aproape exclusiv inspirate de satul şi natura maramureşeană. Nu este exclus ca în lumea mondenă şi capricioasă a capitalei să fi fost etichetat ca un artist marginal, provincial dar pentru maramureşeni este fară echivoc plasat exact în centrul lumii noastre edificate pe tradiţii, poveşti şi legende. Lucrări precum „Zi de primăvară” sau „Legenda Cingălăului”- ultima, o interpretare vizuală a miturilor cu uriaşi care au populat în vremuri imemoriabile plaiurile maramureşene, par a fi coborâte direct din povestirile bătrânilor, au un uşor substrat naiv dar şi o amprentă locală de netăgăduit. În lucrările sale „clasice”, observăm o tuşă specifică artistului, care îl face uşor de recunoscut, o tratare serioasă a subiectelor, precum şi o serie de elemente de decor (icoane, blide, străiţi, etc.) care vin să completeze şi să sublinieze specificitatea locului.

Este unul dintre coloniştii băimăreni ai Şcolii de pictură a lui Hillosy Simon, unde a fost prezent în verile anilor 1921, 1922, 1023, 1924 si 1926 .

Traian Bilțiu Dăncuş a pictat frescele din interiorul Bisericii de zid cu hramul „Sfinții Arhangheli” din Sarasău, județul Maramureş, construită în Evul Mediu şi datată undeva între secolele 15-16.

 traian-biltiu-dancus-autoportret-rotemberg-guzunov

traian-biltiu-dancus-autoportret-rotemberg-guzunov

 Autoportret ( rotenbergguzunov.ro) 

muzeul_arta_baia_mare_artindex_Pereche maramureseana, 1938
muzeul_arta_baia_mare_artindex_Pereche maramureseana, 1938

 Pereche maramureşeană (artindex.ro)

Traian_Biltiu_Danccus_Zi_De_Primavara
Traian_Biltiu_Danccus_Zi_De_Primavara

 Zi de primăvară (artmark.ro)

Traian-Biltiu-Dancus-Legenda-Cincalaului- rotenberg guzunov
Traian-Biltiu-Dancus-Legenda-Cincalaului- rotenberg guzunov

 Legenda Cingălăului ( rotenbergguzunov.ro)

Fresca de  T.B.Dancus, Sarasau- wikipedia
Fresca de T.B.Dancus, Sarasau- wikipedia

 Frescă în Biserica de zid din Sarasău (Wikipedia)

Mai multe şi mai pertinente informaţii despre Traian Bilţiu Dăncuş şi despre pictorii importanţi ai vremii, asociaţi Şcolii de pictură a lui Hollosy Simon, găsiţi pe blogul Muzeului de Artă Baia Mare

 

Anunțuri

4 gânduri despre “Traian Bilţiu Dăncuş (1899- 1975)

  1. E bine ca se aduce in memoria colectiva acest mare artist. Textul, cu toate bunele lui intentii, are mari lacune. Si erori de interpretare . Dar, vorba ceea, „gestul conteaza”. Il apreciez!

  2. Evident ca textul este doar unul de „bune intentii”, motiv pentru care am si sugerat consultarea blogului redactat de specialistii Muzeului de Arta Baia Mare. Oricum, daca am starnit interesul mai atasez cateva lunk-uri privind viata si opera artistului:

    http://www.pedagogic.multinet.ro/profesori/ieri/traian_biltiu_dancus.html

    http://www.revistatransilvania.ro/arhiva/2006/pdf/numarul8-9/p75.pdf

    http://www.muzartbm.ro/tag/traian-biltiu-dancus/

    http://www.gazetademaramures.ro/traian-biltiu-8211-dancus-5647
    Apreciez sinceritatea comentului.
    Mult bine!

  3. Pentru maramureseni, cele mai importante fresce ale lui Biltiu raman cele din biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Sighet (str. Dragos Voda, „biserica lui Man”), pictate impreuna cu T. Marchini şi L. Munteanu si repictate dupa anul 2000, respectiv fresca de 100 mp din sala mare de la Palatul Cultural, ascunsa si azi sub straturi de var.

  4. Completari binevenite, de natura sa sublinieze inca odata importanta artistului pentru maramureseni. Desi am vazut pe un site specializat in comercializarea operelor de arta o lucrare a lui TBD inscrisa la categoria „Capodopere”, am unele indoieli cu privire la recunoasterea sa pe plan national.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s