Capturi din Maramures


ÎNCÂNTARE
– Vigyáz, ne szái le! – îi zice bunica nepoţelului, care o zbughise spre mijlocul autobuzului ( de Hossúmező, desigur).
– Neem!… – o linişteşte acesta, cuibărindu-se în scaunul rabatabil de lângă uşă şi adaugă cu maximă bucurie: „S-a elibérát locul meu secret”!
Rămaşi pe locurile lor, bunicii nu mai pot de încântaţi.

CRIZA
În preajma Sf. Paşte catolic, pe autobuzul de Câmpulung, două gospodine se
conversează.
– … Egy kis saláta…, egy kis húsvéti sonka levében főzve…, tojás…,torma…, töltött bárány…, töltött káposzta…, mákos és diós és almás és turós kalács…, kifli… és… cam atât!
– Hát, e criză…. A cholesterol… Mai încet cu mâncatul!

ACCEPT
Admir Duminică de Duminică doamnele şi domnii oraşului, cu vestimentaţia lor istoric diversă, ţinuta ireproşabilă. Azi-dimineaţă, mergând spre centru, m-a depăşit o astfel de pereche. Înclin capul. Ea se întoarce uşor, se înclină şi-mi răspunde: “…kivánok !“. În sfârşit, după atâta amar de vreme, calc şi eu a sighetean!…

A LEVES
Vară, amiază toridă, o casă pe o stradă izolată. Pe fereastra deschisă se revarsă un val de căldură – duduie teracota.
– Marikaa! Gyeere! Forro a leves! – se aude glasul unei bătrâne, de după perdelele grele.

INEXPLICAŢIE (2)

– Nu ştiu ce s-o-ntâmplat cu Sărbătorile. Nu mai sunt ca înainte.
– Amu-i sărbătoare în fiecare zi.
– Nu mai colindăm… Nici loacsolni nu ne mai ducem…
– Locsolni, nu „loacsolni”…

@Marin Slujeru

http://mslujeru.wordpress.com/

10 gânduri despre &8222;Capturi din Maramures&8221;

  1. Îmi place tare mult vorba asta și o zîc cu mare drag! Mi-e caldă, mi-e blândă, mi-e îndrăzneață și hotărâta. Are ceva sincer și iubitor în ea.

  2. Mie mi s-a imprimat, vorba asta zic, de la bunica din partea mamei. Venea din Sălaj. Țin minte cum fugea cu spălătoarea după Sora3, prin jurul mesei, că aia mică făcea o grămadă de trăznăi. Bunica fugea după ea cu spălătoarea și zicea: hireai dă mninune copchil bolund!🙂 :))))))

Lasă un răspuns

