„ŞCOALA RĂDĂCINILOR STRĂBUNE” – UN GÂND PENTRU VIITOR


„ŞCOALA RĂDĂCINILOR STRĂBUNE” – UN GÂND PENTRU VIITOR

Mariuca Verdes

Mariuca Verdes

             Viaţa te poartă prin diferite puncte şi îţi oferă multe lucruri, pentru a umple un gol, dar poate ceea ce îţi oferă nu este exact ceea ce ai nevoie cu adevărat. Aşa a apărut Şcoala rădăcinilor străbune din satul Călineşti, din dorinţa de a face ceva care să mă reprezinte pe mine ca locuitor al acestor zone.

  Indiferent câte studii superioare am făcut sau aş face, în nici una nu m-am regăsit ca şi atunci când am cusut. În nici una nu am învăţat ceea ce voiam să învăţ de când eram coconucă. Îmi amintesc că mă ascundeam pe sub teară pentru a învăţa să ţes, sau mergeam zi de zi la o femeie pentru a invăţa să tricotez, toate acestea mi se păreau atât de frumoase şi de adevărate, mă simţeam în siguranţă şi puternică făcând aceste lucruri.

1

1

Dorinţa mamei a fost de a fi „doamnă”, dar eu, în timp, mi-am dat seama că vreau altceva, vreau să fac o şcoală în care meşteşugurile noastre cele pline de înţelepciune să nu moară ci să prindă viaţă, în care horitul tradiţional şi portul nostru strămoşesc să nu fie o ruşine printre cei care trăiesc peste aceste meleaguri, unde icoana pictată pe striclă sau pe lemn din casa bunicilor să stea la loc de cinste, unde casa tradiţională şi plină de viaţă să fie un prilej de a arăta înţelepciunea cu care a fost înzestrat nativ omul. O şcoală unde să nu îmi fie ruşine că m-am născut într-o familie de la poalele Muntelui Gutâi unde se muncea din zori şi până-n noapte uneori pentru a trăi liber, fericit.

2

2

  Prin Asociaţia Călineştenii Ţării Maramureşului am putut să îndeplinesc o parte din dorinţa mea pentru noi cei de astăzi, gândindu-ne şi la generaţiile următoare. Astfel, într-o gospodărie tradiţională au prins viaţă câteva dintre aceste meşteşuguri cum ar fi : cusutul pe pânză şi împletiturile prin îndrumătoarele Maria Şerba şi Ileana Şandor, prelucrarea lemnului – Pătru Cupcea, învăţatul horilor şi a portului bătrânesc cu Măriuca Verdeş, învăţatul jocului specific zonei şi a ceterei prin Rus Vasile iar pictura pe sticlă şi pe lemn prin Sencovici Irina. Şcoala s-a deschis în 3 august 2015 şi este continuă.

3

3

Acest lucru îl facem doar din dorinţa de a arăta că nu vrem să ne pierdem rădăcinile, nu vrem să uităm de meşteşugurile tradiţionale care ne-au dat posibilitatea de a trăi frumos şi natural. Nu vrem să fim moderni uitându-ne rădăcinile. Nu vrem să trăim o viaţă fără a ţine legătura cu înnaintaşii notri, ci vrem să dăm curaj fiecăruia pentru a trăi frumos şi liber la noi acasă!

4

4

5

5

7

7

@Măriuca Verdeş

2 gânduri despre &8222;„ŞCOALA RĂDĂCINILOR STRĂBUNE” – UN GÂND PENTRU VIITOR&8221;

  1. Gânduri şi fapte frumoase, asemeni oamenilor acestor locuri fermecătoare. Să fie într-un ceas bun şi roadă să aducă peste ani !

Lasă un răspuns

