Din neguri de timp, uitate (21)

Lia Muresan
Lia Muresan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Din neguri de timp, uitate (21)

 

 

Autor: Lia Mureşan

Venise primăvara, zilele începeau să fie mai lungi şi întârziam în drum spre casă uitând de toate, urmăream apusul roşiatic revărsat peste faldurile de zăpadă argintie, de-acum zdrenţuite, de pe coama dealurilor şi pe şaua îndepărtată a muntelui. Pierdeam vremea, adesea intram la lelea Floare a Roşului care trebăluia prin curte, îmi plăcea să-i ascult poveştile despre babe şi moşi, despre obiceiul şi tradiţia primelor zile de primăvară ce încă erau păstrate cu străşnicie. Spunea că zilele lunii martie din întâi până-n doisprezece conţin semnificaţia unui an întreg, sunt zilele „babelor”.
— Ascultă Inlinco: zine mâni-alaltă luna lu’ Mărtîşor, să-ţ’ alegi o zî din întâi până-n nouă, care-i vre şi dă-i un nume, Floare, Mărie, Ileană, Parască, cum vrei tu s-o cheme, numa’ să ţîi minte ce zî ţ-ai ales, ş-apoi cum a hi în zîua aceie aşe ţ-a hi şi viaţa peste an… de a hi soare, îi hi cu bucurie, îi râde ca iel, de-a hi noros, îi hi supărată şi mohorâtă, or’ de-a bate vântu’, t-i sfădi un ptic.
— Bine lele Floare, mni-oi alege! Da’ nu pot două, pă una s-o cheme Mărie ca pă mama şi una Floare ca pă mneta? Să-mni poarte noroc.
— Hăi cocoa’, drac împeliţat ce-mni ieşti, da-poi babă-s io or mă-ta? Haa?!!! – spuse râzând, dintr-o dată înveselită ca apoi să continue parcă amintindu-şi de ceva trist, ca o durere uitată ce tinde din obişnuinţa cu ea să nu o mai simţi decât arar …nu, draga leli, alege-ţ’ tu o zî şî-i poţ’ pune două ori câte nume-i vre’, ca orăşenii la coconi. Da’ să ştii un lucru: norocu’i de la Dumnezău, câte o dată şi cum ţ-îl faci… uită-te la mine, doi coconi, nici o fătucă şi amândoi duşi, io sângură şî supărată ca ceriu noros… de un’ să ştiu că s-or duce amândoi? … alfeli m-am socotit cu viaţa, numa’ că norocu’ de a-i ave’ lângă mine s-o dus ca roaua din iarbă când soarele să rădică pă cer. Ehei draga leli!!! – spuse trăgând aer în piept, oftând, privind zarea, urmărind parcă vrăjită căderea soarelui după culmea muntelui, lăsând să curgă-n cuvinte lacrima ce-i brazda sufletul, adăpând speranţa unei mângâieri – … batăr de s-ar îndura Adriana lu’ Gheorghe, noru-me’, să-m’ facă o nepoată s-o văd cum aleargă p’în ocol, să am şî io cu cine ştimba o voarbă cât-i ziua de mare… Vasali s-o dus… îi călugăr la o monastire în Alba, tare-i departe şi nu ştiu cân’ l-oi mai vide… cât o fo’ barem la Rohia mai trăjem o fugă … de un’ să ştiu ce noroc mă paste?!… i-am lăsat să-şi coate drumu’ nu le-am pus oprelişti… de ave’ zîle bade-tu Roşu să-i înveţe la coasă şi la plug poate ar hi prins drag de aste haturi, de mninosu’ ierbii vara pă dealuri, ce cade săcerată sub tăişu-ascuţit a coasei, dimineaţa pă roauă…. api nu-i bai, bine-i şi aşe, lor să le hie bine, să aibă tihnă că io mâni-poimâni nu-s… m-oi duce şi io ca soarele să mă culc, colo-n dealu’ Corost.
— Lele Floare nu grăi prostii. Cum să meri?! N-ai zâs mneta că nu ieşti babă!!!? Api cân’ te-aud imni zine a zdiera. Io n-oi mere nicări s-o las sângură pă mama… şî niciî mneta nu ieşti sîngură cuc, mai zin io să-ţ’ tîn de urât, ca amu, mni drag de mnetale… io i-am zîs lu’ Gheo’ cân’ am fo’ la iel la oraş că zderi cân’ îţ’ citesc cărţîle de la iei şî o zâs că şti da’ n-are ce fa’ că la fabrica de mobilă lucră numa’ opt ceasuri, nu tătă zîua ca la câmp şî la coasă şî nu-l bate soarele-n cap tătă vara… că i drag ce face şî mai uită de dor de casă cân’ să taie buştenii de fag. O zîs că sîmţă mninosu’ pădurii ca atunciî cân’ o fo coptil şî mere-n pădure după lemne… că o vrut să te ducă şî pă mneta da’ nu vrei să meri…
— Dreptu-i Ilincuţă, aşe-i, o zâs nu o dată să mărg la iel că are loc bugăt şî nu-i încurc… da’ ce să fac io acolo? Cum să trăiesc între patru păreţî în casa lui acolo sus, la etaj, să urc atâtea trepte şî să cobor… să nu văd iarba verde şî pădurea, numa’ betoane şî larmă de maşîni… aici mni mnie locu’, în ocolu’ aiesta şî pă aste dâmburi uitate de lume… mai grăiesc şî io fără voie, mai las amaru’ să iasă… hai încoa’ să te strâng la tiept că tare mni-eşti dragă… i-am spus şî mâne-ta, tare ieşti bună şî inimoasă, să hie viaţa bună cu tine că tare-ai merita… noa aşe, să şterg supărarea, ai tu vreme să hii supărată, da’ nu amu şî nu pântru voarbele mele. Amu te du, o hi mă-ta îngrijorată, da’ să zii să-mni spui cum ţ-o fo’ zîua babii, să nu uiţî să-ţî alegi una…
Urmărită cumva de tristeţea din vocea lelei m-am grăbit spre casă hotărâtă fiind să nu părăsesc niciodată cătunul şi casa părintească. Gândeam că locul meu este acolo printre acei oameni simpli şi credeam că nimic nu-mi va clinti hotărârea.
Zilele curgeau una după alta, ducând cu ele „ babele” vesele ori morocănoase cu zâmbete ori supărări, schimbătoare ca viaţa. Lelea Floare era prinsă cu treburile din gospodărie, ca tot satul de altfel, aduna din livadă uscăturile. Mătura, grebla frunzele, aduna rădăcini uscate şi crengi rupte. Le aseza într-o grămadă. Urmau a fi aprinse pentru a alunga şerpii şi spiritele rele. În ziua-n care se aprindeau, alergam în jurul focului ca fumul să-mi pătrundă în haine şi în piele, ca să-mi aducă noroc şi sănătate. Apoi în seara acelei zile, în cada pentru baie mama-mi punea stroh, peste care arunca apă clocotită. După ce se răcea apa, mă îmbăiam în ea să prind mirosul ierburilor, pentru a mă apăra de farmece şi rele.
Odată cu anii am desluşit miracol după miracol, rânduiala şi rostul lucrurilor. Cătunul mai avea multe poveşti de descoperit, dar a venit vremea şi-am plecat la oraş să descopăr alte mistere şi înţelesuri. Apoi, viaţa… aşa ca-n viaţă, m-am strămutat.

-Sfârşit-

 

 

@Lia Mureşan
Blogul autoarei: http://rolia2012.wordpress.com/

Un gând despre “Din neguri de timp, uitate (21)

Lasă un răspuns

