Mireasa din Şat Şugatag

Hotea Maria a lui Nicorel pre numele ei adevărat, 20 de ani împliniţi şi absolventă de liceu la Sighet, simpatică, amabilă. Cam ăsta e profilul miresei care a binevoit să-mi permită să trag câteva cadre pentru blog şi implicit pentru vizitatorii mei fideli.

S-a vrut o nuntă tradiţională şi cu siguranţă că o parte din elementele unei astfel de manifestări au fost atinse, altele mai puţin şi nu neapărat din vina protagoniştilor. Oricum intenţia e lăudabilă într-o lume în care nunţi tradiţionale se mai fac din an în paşti, eventual la cererea unor prieteni influenţi din străinătate care vor să vadă ori să înregistreze un astfel de ritual.

O să precizez că nu am asistat decât la o mică parte a nunţii, aşa că pozele şi relatarea sunt frangmentare, dar se poate face o idee despre ce ar trebui să fie o nuntă tradiţională în Maramureş, în speţă în Sat Şugatag.

Maria a lui Nicorel a avut amabilitatea să ne înşiruie câteva dintre momentele nunţii după tradiţia păstrată în satul ei:

1. Îmbrăcatul miresei

2. Venirea ceteraşilor

3. Sosirea feciorilor, a druştelor şi a nănaşilor

4. Venirea mirelui cu buchetul miresei

5. Sosirea nuntaşilor

6. Plânsul, bocetul mamei după fată

7. Mersul pe jos, obligatoriu, până la biserică şi Slujba religioasă

8.  Masa festivă la Căminul Cultural ori acasă la unul dintre protagonişti

9. A doua zi, pe la 10,00- plecatul miresei de acasă, se cântă Horea Miresii, ritualul de despărţire definitivă de casa părintească.

Aşa cum probabil v-aţi obişnuit, eu am asistat doar la o parte a ceremonialului menţionat, adică la aşteptarea mirelui cu buchetul . După vreo 4 ceasuri de aşteptare m-am lăsat păgubaş şi am plecat spre casă, mai ales că a început să se întunece şi mie nu-mi ies pozele clare nici pe dreaptă lumnină d-apoi pe zona crepusculară…

… dar în perioada asta de aşteptare a mirelui or venit druştele, o minunăţie de fătuci , din păcate îmbrăcate nu tocmai după canoanele mele dar mi s-a explicat că asta se poartă în acest moment şi atunci e ok, au venit feciorii, nănaşii şi ceteraşul, adică domnul Batin Gheorghe Berbeşteanul din Berbeşti după cum rezultă însoţit de un zongoraş, bunica miresei întreba din când în când  da unde-i dobaşu? că amu mă apuc io să bat doba asta de o să-i plesnească pielea, şi se uita urât la mine, nu m-a simpatizat deloc  şi asta s-a văzut şi în poze… Ce mai, am găsit scuza perfectă. 🙂

Din ce am văzut au fost ceva diferenţe faţă de nunta tradiţională de pe Valea Izei, atât în ceea ce priveşte desfăşurarea ostilităţilor cât şi privitor la costumaţie dar, pe ansambu s-a înscris în ceea ce numim nunta tradiţională în Ţara Maramureşului.

Acum câteva poze cu mireasa, alea cu druştele cu altă ocazie:

Ps:

Pe mire nu am apucat să-l mai văd da îl cheamă Vlad Vasile, are 28 de ani şi e şofer în Sighet. Are casă mare unde va locui împreună cu soţia şi precis cu o droaie de mici moroşeni.

Până una-alta le urez  Casă de piatră!

Să-i întâlnesc peste ani sănătoşi şi fericiţi.


18 gânduri despre “Mireasa din Şat Şugatag

  1. frumoasa mireasa. Imi plac bluzele lor si fustele acelea interesante. Ma uitam ca la voi s-a pastrat obiceiul cu drustele. La noi s-a cam pierdut.

  2. nuntile acum nu doar ca sunt moderne 🙂 cu flori de mii de euro si daca se poate cat de multi manelisti, dar acum se fac pentru bani ci nu pentru a celebra uniunea dintre miri… deci poate varsta frageda si lispa unei relatii de 10 ani impreuna sunt primele elemente pentru o nunta traditionala… abia apoi costumul popular:D

Lasă un răspuns

